"Ik heb echt wel het mooiste werk dat er bestaat"

Dit ben ik

Tijdens mijn middelbare schoolperiode heb ik kennis mogen maken met de theorie achter het gedrag van dieren. We kennen het allemaal misschien nog wel; de klassieke en operante conditionering. Wauw, wat was ik als puber geraakt door dit onderwerp; “werkt het echt zo dat je gedrag op deze manier kan beïnvloeden?

Ik wist het meteen, ik wilde daar iets meer gaan doen. Want “wow”, wat was dit interessant. Uiteindelijk heb ik toch niet voor de dieren gekozen, maar wel met het gedrag van mensen. Na een kleine omweg ben ik in 2006 terecht gekomen bij de opleiding SPW-4, sociaal pedagogisch werker. Tijdens deze studie heb ik een half jaar in India stage mogen lopen bij het project Udavum Karangal. Hier wonen mensen die verstoten zijn door hun familie; mensen die niemand meer om zich heen hebben, mensen die tot voor kort niet gezien werden. In deze periode is mijn liefde voor het werken met kinderen ontstaan. Ik merkte tijdens deze stage als snel dat ik meer wilde bereiken dan wat ik daar kon doen. Ik wilde meer voor de mensen kunnen betekenen, en nu voelde ik mij hierin vooral machteloos. In India was het voornamelijk de taalbarrière die dit gevoel bij mij opriep. Maar tegelijkertijd bedacht ik me dat hier in Nederland ook zo veel kinderen zijn die niet goed begrepen en/of gezien worden. En dit idee raakte me, en dit raakt mij nu nog steeds.

Vanaf het moment dat ik mij dit besefte, wist ik wat me te doen stond. De behoefte om verder te leren zorgde ervoor dat ik na het afronden van de opleiding sociaal pedagogisch werker door ben gegaan met de opleiding tot vaktherapeut; psychomotorische therapeut.  Ik heb mijn jaarstage gelopen in Leuven op de residentiële psychiatrische kinder- en jeugdafdeling UZ Leuven Gasthuisberg. Hierbij kon ik echt mijn ei kwijt. Ik genoot van iedere behandeling die ik gaf en van iedereen die ik kon helpen. Mijn machteloosheid was volledig verdwenen, ik wist en weet hoe ik kinderen en jongeren kan helpen.

Na de opleiding vaktherapie ben ik vrijwel meteen aan de slag gegaan als behandelaar. Ik heb veel ervaring op mogen doen met het behandelen van kinderen en jongeren. En oh, wat heb ik hier van genoten. Ik kan oprecht zeggen dat ik het leukste werk op deze hele wereld uit heb gekozen.

Naast mijn werk ben ik ook altijd blijven doorleren. Hier beneden kan je vinden welke cursussen en workshops ik gevolgd heb. In 2018 ben ik met een gehele nieuwe studie begonnen; psychodynamische therapie. Ik hoop deze in juni 2021 af te ronden.

 

Volg mij op Social Media:

SPW

Sociaal Pedagogisch Werker. Begeleiden van mensen met een hulpvraag. Oplossingsgericht, gericht op het zichtbare gedrag en hoe hier mee om te gaan

Psychomotorische Therapie

Streven naar inzicht en gedragsverandering. Dit wordt bereikt door het inzetten van sport en spel werkvormen (dus non-verbaal). PMT is een differentiatie van Vaktherapie

Psychodynamische Therapie

Gaat ervan uit dat ons gedrag voortkomt uit wat we vroeger meegemaakt hebben. Deze methodieken zijn gericht op het werken met de oorzaak van het probleem

EMDR

Methodiek voor het verwerken van bewuste trauma’s

Lichaamstaal

Non-verbale communicatie, micro-expressies. Opleiding tot coach en trainer.

Pre-verbaal trauma

Methodiek voor traumaverwerking tijdens de pre-verbale periode (0-4 jaar)

Traumaverwerkings verhaal

Verhaal voor kinderen om de ‘slapende honden wakker te maken

Slapende honden I & II

Stabiliserende methodiek voorafgaand aan traumaverwerking bij getraumatiseerde kinderen.

Voice Dialogue

 Een methodiek om in gesprek te komen met onze innerlijke stemmen. Bewustwording staat centraal

Kindertekeningen Lezen en begrijpen

Kindertekeningen vertellen meer dan we denken.

Licentietrainer Kindertekeningen Lezen en begrijpen

Geven van workshops en lezingen over tekeningen

Hoe andere professionals mij ervaren

Jette kan snel het vertrouwen winnen van kinderen. Haar afstemming is erg goed. Ze stelt kinderen makkelijk op hun gemak. Hierdoor geven, vertellen kinderen (zich) eerder en dat stelt Jette in staat beter achter het werkelijke aandachtspunt te komen. Jette kan goed observeren en luisteren. Ze merkt veel op in het gedrag van kinderen. Jette gaat geen problemen uit de weg. Alles is bespreekbaar en moet ook bespreekbaar zijn. Hierin is ze vrij direct en op kind niveau maakt ze het kind duidelijk van zijn/ haar gedrag, objectief. Ze geeft het kind terug wat ze gezien heeft. Zonder oordeel. Door de juiste vraagstelling gaat het kind reflecteren op zijn gedrag. Heel belangrijk is dat Jette het kind in zijn/ haar waarde laat. Het aandachtspunt mag er zijn. Het kind mag een aandachtspunt hebben. Dit geeft het kind vertrouwen en binding met de therapeut.

Annemiek Pouwels,

Intern begeleider motessorischool Het Zeggelt

Jette is een betrouwbare, vakbekwame collega therapeut met veel structuur in zowel werkzaamheden als de bijkomende taken

Ze ziet wat er gebeurt, wat er nodig is en handelt hier direct naar

Sandra Göbel

Praktijk Tendenza

Wil jij samen met mij werken aan het vinden van de juiste weg?